woooow

آموزش آشپزی,طرز تهیه ی انواع غذا و شیرینی,عکسهای جدید,مد و زیبایی,خبرهای جدید

woooow

آموزش آشپزی,طرز تهیه ی انواع غذا و شیرینی,عکسهای جدید,مد و زیبایی,خبرهای جدید

طرز تهیه کاچی

از قدیم و ندیم گفتن: کاچی، به از هیچی؟؟!! کی می دونه چرا؟؟!! دیدم حیفه این دسر ساده و سنتی توی وبلاگم نباشه :) ما رشتی ها بهش می گیم: قِـــیماق

مواد لازم:

آرد: 200 گرم

روغن: 200 گرم

شکر: 400 گرم

آب: 5، 6 لیوان

گلاب:1 لیوان

ادویه کاچی یا به قول ما اسباب قیماق!! : 1 قاشق غذا خوری (توضیح داره این قسمت..بخونین پایین)

طرز پخت:

اول از همه درباره ادویه کاچی بگم که نمی دونم ترکیباتش چیه...زرچوبه و زیره و .. چی و چی .... این ادویه رو آماده می خریم..توی رشت مامانم از حاجی دادخواه (عطاری معروفیه تو رشت) میخره با اسم اسباب قیماق..هرکی رشت هست بره بپرسه از آقای دادخواه که ترکیباتش چیه بیاد به منم بگه ممنون میشم :))

ولی اونچه که هست اینه که این ادویه هم میتونه باشه هم نباشه..یعنی بستگی به نوع کاربردش که شاید اینجا جای توضیحش نباشه ... اونی که توی همه دستورا هست زرچوبه هست که خیلی هم خاصیت داره که می تونین با یه سرچ ساده بهش برسین...والا اگه شما خانم بارداری هستی که هوس کاچی کردی یا مامان یه نی نی که تازه بارداری رو پشت سر گذاشتی تو ریختن ادویه ها خیلییییی دقت کنین...حتی زعفرون توی شهدش...اما اگه دارای شرایط خاصی نیستی و کلا هوس قیماق کردی هم زعفرون بریز هم ادویه هایی که دوست داری..یا اگه دوست نداری فقط زعفرون بریز یا فقط زرچوبه.... کلا کاچی طبع گرمی داره (به خاطر همون ادویه ها) پس توی خوردنش زیاده روی هم نکنین که بعد بیاین یقه منو بگیرین ها...چقده مقدمه سرایی کردم..بریم سراغ کاچی پزی :))

کاچی مثه حلوا درست میشه...شکر و آب رو روی حرارت گذاشتم تا شکر آب بشه و چند جوش بزنه...اگه مشکلی ندارین توش زعفرون هم بریزین همراه گلاب..اگه مشکل دارین زعفرون رو اضافه نکنین و به گلاب اکتفا کنین..خاصیت زعفرون رو اینجا ببینین...راستی توی کتری یا چای ساز آب جوش بیارین و دم دست بذارین!

آرد رو که الک کردم توی دیگ سرخ کردم تا جایی که بوی خامیش بره و خیلیییی کم تغییر رنگ بده..نه در حد حلوا...کمتر از اون آرد رو سرخ می کنیم.

دوباره آرد رو الک کردم و یه قاشق از ادویه ها رو به آرد اضافه کردم و بازم هم زدم...چه عطری بلند میشه

روغن رو توش ریختم...معمولا بهتره روغن حیوانی باشه ....دیگه آبشم نکردم :)) میشه از کره یا روغن معمولی هم استفاده کردا

بعد از ریختن روغن همچنان هم می زنیم تا آرد کاملا یکنواخت بشه..بعد شهد رو کم کم ( مهمه ها) به آرد سرخ شده اضافه می کنیم و هم می زنیم..حرارت رو ملایم کنین...مواظب باشین نسوزین
همینجا این نکته رو بگم که اگه به خاطر خواص درمانی کاچی درست می کنین بهتره که به جای شهد با شکر، نبات توش بریزین که هم گرمیه و هم خودتون بهتر می دونین

کااملا مواد رو هم می زنیم تا یکنواخت بشه..اگه خیلی غلیظ بود آب جوش که آماده داشتیم رو اضافه می کنیم...خوب خوب باید هم زد تا اصلا گلوله نداشته باشه..واسه همین گفتم شهد رو کم کم بریزین...اگه هم گلوله شد هول نشین... از روی حرارت بکشینش کنار و تند تند هم بزنین وا میشه :) دوباره بذارین روی حرارت

وقتی کاملا یکنواخت شد بذارین روی حرارت ملایم بمونه تا جا بیفته...مثل فرنی دقیقا غلظتش باید باشه

نه خیلی شل..نه خیلی سفت

من گرمش رو بیشتر دوست دارم..وقتی میره تو یخچال به خاطر روغنش خب سفت تر میشه...سردش هم خوردم دوست داشتم ولی کافیه چند لحظه توی مایکرو بذارین و گرم میل کنین

بعضی ها آخرا توش مغز پسته و نارگیل و بادوم خرد شده هم می ریزن که حسابی مقوی میشه ..

من ولی نریختم و فقط برای تزیین استفاده کردم

اینو هم اضافه کنم که من مواد رو از کتاب خانم منتظمی برداشتم و کم کردمش...اما بازم زیاد شد و چیزی حدود 10 تا کاسه شد .. البته نه از این خیلی بزرگا...کاسه های معمولی 

رنگ کاچی برمی گرده به ادویه هایی که توش می ریزین علاوه بر مقدار سرخ کردن آرد که خب چون قرار نیست مثه حلوا سرخ بشه تیره هم نمیشه...پس همون ادویه ها نقش آفرین این قصه هستن :)) اگه فقط زرچوبه یا زعفران بریزین زرد میشه

منبع:لذت آَشپزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد